Několik poznatků k původním českým úvodním titulkům.
První blok titulků pojal jejich tvůrce
Blahoslav Kříž tak, že v pozadí prvních textů bude fotografie postavy hlavního představitele zezadu, která se pak přes bok otočí a navodí pohled na postavu hlavního představitele zpředu. Na fotografii je Křížův dlouholetý spolupracovník, kreslič titulků Pavel Linhart, který se pro ten účel nechal vyfotografovat v obleku. Na následujícím snímku je vidět i z boku, tato sekvence je proto velmi krátká a bez zastavení nepostřehnutelná. Fotografie Linhartova obleku je pak možná i na dalším snímku, ale to není jisté. V tom případě by jen Linhartova hlava byla nahrazena fotografií Pierra Richarda.

- NVB01.jpg (53.69 KiB) Zobrazeno 10710 x
Texty jsou ručně psané kresličem titulků a většina (zde slovo NÁVRAT) je umístěna na barevných konturovaných podkladech, což zajišťovalo dobrou čitelnost i v malé černobílé televizi. Slova "VELKÉHO BLONDÝNA" jsou složena z jednotlivých písmen, což je patrné z následující animace při jejich rozběhnutí do stran. Písmena musela být pro dobrou čitelnost rovněž konturována. Na druhém snímku došlo k menší chybě, když při animaci došlo k zakrytí čárky nad písmenem Y.

- NVB02.jpg (91.98 KiB) Zobrazeno 10710 x
V druhém bloku přechází fotografie hlavního představitele do méně výrazné a mírně rozostřené podoby. Přechod je proveden prolnutím, jednalo se tedy o dvě rozdílné fotografie. Zeslabení i rozostření bylo možné provést i při snímání titulků, projevilo by se však nežádoucím způsobem i na dalších prvcích obrazu. Proto byl tento efekt proveden již na samotné fotografii.

- NVB03.jpg (63.94 KiB) Zobrazeno 10710 x
Texty na barevných konturovaných podkladech byly samostatné prvky (nejspíše pokreslené vystřižené papírky), což byla nejvíce používaná technologie a je to zřejmé z jejich postupného přibývání do obrazu.

- NVB04.jpg (66 KiB) Zobrazeno 10710 x
V třetím bloku se pak fotografie hlavního představitele zmenšuje a rámuje. Je zřejmé, že pro každou sekvenci byla vyrobena samostatná, stále menší fotografie a byl ručně nakreslen každý, stále se zmenšující rámeček (celkem 9 kusů), což je zřejmé z detailů naznačeného zdobení. Zmenšování a zvětšování rámečků s fotografiemi bylo teoreticky možné docílit i posunem kamery, byl by však problém s velikostí zabíraného pole, tedy i se všemi pomůckami (podklad, kresby, animační rám).

- NVB05.jpg (70.56 KiB) Zobrazeno 10710 x

- NVB06.jpg (84.36 KiB) Zobrazeno 10710 x

- NVB07.jpg (35.65 KiB) Zobrazeno 10710 x
V tomto bloku se jmény postav, herců a dabérů není písmo na barevných konturovaných podkladech, ale pravděpodobně bylo ručně kresleno na průhlednou animační fólii (tzv. ultrafán), což umožnilo použití tmavého neutrálního podkladu. Fotografie se i v průběhu stejného herce mění, což je také jeden z typických prvků Křížových titulků. Fotografie byly ve většině Křížových animací jen černobílé, což jednak tvořilo kontrast s podkladem a vzájemné nerušení barev, zejména však bylo dáno technologií výroby těchto fotografií. Filmové fotografie distribuované Ústřední půjčovnou filmů po kinech nebyly v době výroby titulků buď ještě vyrobeny nebo studiu Dabing nebyly k dispozici. Získání jiných obrazových materiálů ze zahraničních filmů bylo prakticky nemožné. Fotografie pro animaci se proto vyráběly tak, že si titulkář vybral některá políčka filmového pásu a vložil je do zvětšovacího přístroje na výrobu pozitivních fotografií z negativů. Namísto osvitu a vyvolání snímků na fotografickém papíru (čímž by vznikl negativní obraz, neboť inverzní papíry se tehdy u nás nevyráběly a k nám nedodávaly) bylo pouze prosvětlené políčko filmu vrženo na bílý papír a vyfotografováno. Z vyvolaného negativu se pak vyráběly fotografické zvětšeniny potřebné velikosti procesem negativ-pozitiv.

- NVB08.jpg (41.52 KiB) Zobrazeno 10710 x
Blok se jmény postav, herců a dabérů končí fotografiemi postav zezadu, které se sbíhají do rámečku. Je možné, že tyto postavy byly použity z archivního obrazového materiálu titulkovacího pracoviště studia Sport a nejsou převzaty z tohoto filmu. Potvrzení této domněnky by však vyžadovalo detailní prohlídku celého filmu.

- NVB09.jpg (62.63 KiB) Zobrazeno 10710 x

- NVB10.jpg (32.34 KiB) Zobrazeno 10710 x
V opaku úvodního efektu se pak postavy v rámečku zvětšují až na plný formát. Z detailů naznačeného zdobení je zřejmé, že byly použity stejné kresby rámečku, jako na začátku s fotografií Pierra Richarda.

- NVB11.jpg (69.74 KiB) Zobrazeno 10710 x

- NVB12.jpg (82.67 KiB) Zobrazeno 10710 x
Zvětšenina kompozice postav zezadu bez rámečku pak tvoří pozadí závěrečného čtvrtého bloku titulků.

- NVB13.jpg (42.98 KiB) Zobrazeno 10710 x